DANI MEDIJSKE PISMENOSTI 2024.
U sklopu obilježavanja Dana medijske pismenosti 2024., koji se organiziraju od strane Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku a koji su ove godine usmjereni na razvoj kritičkog razmišljanja i na medijsku pismenost mladih, u Gradskoj knjižnici i čitaonici Slatina predstavljen je sadržaj osmišljen za projekt „Svoja“ od strane Goethe instituta Kroatien i Knjižnice i čitaonice grada Preloga. Projektom „Svoja“ želi se pridonijeti jačanju samopouzdanja djevojčica i djevojaka, razvijanju svijesti o postojanju rodnih i drugih stereotipa na internetu i društvenim mrežama te stvaranju pozitivne slike o sebi u online okruženju.
U suradnji s gradskim osnovnim školama održane su dvije radionice. Radionica pod nazivom „U mreži – Kako influenceri utječu na nas“ odvila se u suradnji sa školskom knjižničarkom OŠ Eugena Kumičića Slatina Melitom Schmitz i učenicama osmih razreda te škole, a održala ju je knjižničarka Martina Hamaček Matijević. Radionica „Pritisak i očekivanja“ odvila se u suradnji sa školskom knjižničarkom OŠ Josipa Kozarca Slatina Jelenom Martinović i nastavnicom hrvatskog jezika Melitom Čmarec, a radionicu je učenicama sedmih razreda održala ravnateljica Gradske knjižnice i čitaonice Slatina Sanja Pajnić. Materijali korišteni za radionice dio su projekta „Svoja“ i dostupni su na njihovoj službenoj stranici (https://www.goethe.de/ins/hr/hr/kul/sup/du-selbst.html ).
Knjižničarke su s učenicama razgovarale o njihovim navikama korištenja društvenih mreža, o sadržajima koji ih privlače na društvenim mrežama te o sadržajima koje same stvaraju. Razgovarale su o kvaliteti sadržaja koji im se nudi i kako on utječe na njihove odluke i navike „online“ i „offline“. Također, razgovarale su o tome kako učenice doživljavaju sebe i svoje kvalitete te kako predstavljaju sebe na društvenim mrežama. Knižničarke su nastojale učenice potaknuti na razmišljanje o tome kako su žene i djevojke predstavljene u javnosti, pokušale su u učenicama potaknuti prihvaćanje prirodnog izgleda i poštivanje vlastite privatnosti.
Na kraju druženja s učenicama zaključeno je da su itekako svjesne utjecaja kojima su izložene te da svjesno odabiru sadržaje i osobe koje će pratiti, ali i da odgovorno pristupaju očuvanju vlastite privatnosti tijekom odabira sadržaja za osobne objave. Također, zaključeno je da u najvećoj mjeri društvene mreže koriste za razonodu što znači da su i sadržaji tome prilagođeni, najčešće su humoristični i vezani uz njihove načine provođenja slobodnog vremena. Društvene mreže koriste i kao izvore informacija, a najčešće pretražuju instruktivne videozapise. Sudeći prema navikama učenica koje su sudjelovale u ovim radionicama, 80% njih slobodno vrijeme provodi koristeći društvene mreže i sadržaje dostupne na internetu, a 20% njih slobodno vrijeme provodi bez upotrebe interneta.
Zahvaljujemo učenicama koje su aktivno sudjelovale, kolegicama knjižničarkama i dragim suradnicama na vrlo ugodnoj suradnji i uspješnom zajedničkom obilježavanju Dana medijske pismenosti.